Hoe het zo gekomen is
In de zomer van 1979 hebben mijn ouders camping Le Soleil in Frontignan Plage dankzij hun goede vrienden ontdekt. Vanaf dat moment waren we verkocht en zijn we hier jaar in jaar uit naar terug gekomen. Gedurende de jaren hebben we op verschillende campings hier langs de kust gestaan.
De eerste jaren tot 1991 op Le Soleil, Tahiti en Miami en daarna op camping Tamaris. Camping voor camping ging dicht en werden er appartementencomplexen op gebouwd. Alleen camping Tamaris is nog open.
Camping Le Soleil 1 is in 1990 dichtgegaan en de grond heeft een tijdlang braak gelegen. Tot in 1995 het appartementencomplex Les Marines gebouwd werd.
Al lange tijd droomden we ervan een appartement of klein huisje hier te kopen. We keken en keken en in 2017 zagen we eindelijk het perfecte appartement in dit complex. Nagenoeg exact op de plaats waar jarenlang mijn tentje stond, dit moest zo zijn voor ons gevoel.
Nadat de onderhandeling op afstand was gedaan zijn we op 17 november 2017 afgereisd voor een bezoek. We kenden de omgeving natuurlijk op ons duimpje dus ging het om de staat van het appartement te bekijken en de indeling.
Het zag er allemaal eenvoudig maar keurig uit, wel viel de woonkamer wat tegen qua grootte maar zodra je de schuifdeuren openzet is het toch een ruime ruimte en tenslotte leef je grotendeels buiten. De koop werd gesloten en we startten met een lang proces van heel veel papieren lezen en ondertekenen. Een notarisbezoek in Nederland voor de handtekeningen legalisatie (dat scheelde een ritje naar Frankrijk) en eindelijk op 27 april 2018 was de sleuteloverdracht na een 2 uur durend bezoek aan de notaris in Frankrijk.
Onze droom kon beginnen.
De verbouwing
De keuken was ons eerste project. Tijdens het eerste bezoek in 2017 hadden we de maten van de vertrekken opgemeten. Om geen tijd te verspillen hebben we de keuken inclusief alle apparatuur al vooraf in Nederland gekocht en met een grote dichte aanhanger meegenomen. Zodoende liepen we geen risico met levertijden want de week nadat we de sleutel kregen stond gepland voor de keukenrenovatie en meer tijd was er niet.
Onze (schoon)ouders vertrokken een dag eerder dan ons en reisden met de caravan en onze 2 jongste kinderen ook richting Frontignan Plage. Zodra we aankwamen sloopten we alles van de keuken eruit, werden leidingen en afvoeren en electrisch aangepast en werd de nieuwe keuken, vaatwasser, wasmachine, combi magnetron, koel en vrieskast geinstalleerd. Het was nog een flinke klus die de mannen grotendeels uitvoerden.
De dames hielden zich bezig met het schilderen (tussen al het stof) van de blauwe deuren en kozijnen. Die zijn keurig wit geworden wat een veel rustiger gezicht gaf. In de slaapkamers werden wandjes grijs gesaust en werden nieuwe bedden en kasten in elkaar gezet. Als laatste kreeg alles een goede poetsbeurt.
In januari van 2019 werden we verrast door een appje van een goede vriend. Of hij de badkamer mocht verbouwen. Jazeker, dat was iets wat nog op ons wensenlijstje stond maar waar we nog niet aan toegekomen waren. Hij zou half februari vertrekken. Met spoed zijn wij alle onderdelen in Nederland gaan kopen. Meubel, douchebak, glazen scherm en natuurlijk wand en vloertegels. Op een donderdagmorgen vroeg stond hij voor de deur en is alles ingeladen. Hoe klein het badkamertje ook is, het was een enorm karwei. Oude tegels eraf, de lijmresten en alle leidingen weer passend maken. Het viel tegen en uiteindelijk heeft hij 8 dagen keihard doorgewerkt maar het is een plaatje geworden.
In mei 2019 legden we zelf de laatste hand aan nog wat kitwerk en maken we er dankbaar gebruik van.